Honda 4 cylinder NSR500 Freddie Spencer WK 1984 - Tamiya 1:12

Klik op de foto's voor vergroting.

 

Nadat Honda in 1983 voor het eerst de wereldtitel 500cc had bemachtigd met de 3 cilinder twee takt motor NS500 wilde men dit resultaat in 1984 voort zetten. De 3 cilinder was gebouwd uit oogpunt van gewicht besparing in combinatie met wegligging en prestaties. De concurrenten reden al met 4 cilinders en voor 1984 nam Honda de beslissing om ook een 4 cilinder te ontwikkelen met de naam NSR500. Zij kwamen met een heel innovatieve racer waarbij de uitlaten boven de motor werden gemonteerd onder de dummy tank. De brandstoftank verhuisde naar het onderste deel van de kuip, dus onder de motor. Honda had de filosofie dat met het verplaatsen van het gewicht naar beneden dit de wegligging ten goede moest komen. Tevens was een uniek nieuw aluminium frame gebouwd waar de motor aan opgehangen werd. De motor presteerde niet even goed op alle circuits en er werden uiteindelijk maar 4 races gewonnen. Spencer gaf halverwege het seizoen aan liever op zijn oude 3 cilinder te stappen. De wereldtitel werd verloren aan Yamaha. Voor 1985 kwam Honda terug met de nieuwe NSR500 met de conventionele posities van tank en uitlaten en werd het opnieuw wereldkampioen met Freddie Spencer.

 

Met deze innovatieve Honda werd het wereldkampioenschap 500cc dan wel niet behaald. Toch heeft deze bijzondere racer Tamiya er van overtuigd een model van deze motor uit te brengen.

De inhoud van deze kit bestaat uit:

1 wit rek onderdelen, kabels en leidingen.

 

Het bovendeel van de kuip bestaat uit één geheel. 1 kuipruit.

 

1 zwart rek onderdelen.

 

1 grijs rek onderdelen.

 

1 rek in neutrale kleur, busjes, boutjes, veer en de bekende schroevendraaier van Tamiya.

 

set banden.

 

2 vellen met decals en 1 vel met masking sjablonen.

 

Uitgebreid voorbeeld voor plaatsing decals. Er zijn 3 uitvoeringen mogelijk; Freddie Spencer, Randy Mamola en Ron Haslam. Dit model wordt de uitvoering van Spencer.

 

Zoals gewoonlijk begin ik met het bodywerk. De onderkuip bestaat uit 3 delen.

 

De onderkuip hoeft niet gelijmd te worden aan het bovendeel. Deze kan er aan vast geklikt worden.

 

De tank bestaat uit 4 delen. Het voorspatbord is één geheel.

 

De zwarte luchtslangen worden na het spuiten bevestigd.

 

De zit bestaat uit 7 onderdelen.

 

Het zwarte zadeldek en rug kussen worden na het spuiten gemonteerd. Alle delen van het bodywerk zijn nu samengesteld en gepolijst. Volgende handeling is het in kleur spuiten.

 

De basis van het bodywerk gaat gespoten worden. Hiertoe zijn masking sjablonen bijgevoegd die behulpzaam zijn bij het spuiten van de kleurzones.

 

Als eerste zijn alle onderdelen volledig wit gespoten. Daarna zijn de masking sjablonen aangebracht en wordt de 1e kleur aangebracht. In dit geval rood.

 

Dit wordt op alle onderdelen toegepast.

 

De kleur blauw wordt uitgevoerd met de op maat geleverde decals. Zie het decal vel zoals eerder getoond. Dit is natuurlijk ook goed te spuiten. Maar voor diegene die hier niet over beschikken is het ook goed te doen op de volgende manier. Het is een zeer lastig en precies werkje waar veel modelbouwers op struikelen om dit er netjes op te krijgen. De decals zijn flinterdun en scheuren snel als je teveel wil corrigeren. Als er dan kleine scheurtjes ontstaan is dit moeilijk bij te werken met de hand en ga je dit snel zien. Daarom wil ik laten zien hoe dit het beste op te lossen is. Maak kleur aan gelijk aan de kleur van je decal en breng op de moeilijke plaatsen vast de kleur met de hand aan. Nu worden kleine onvolkomenheden direct gecamoufleerd en zijn nauwelijks zichtbaar. Ditzelfde proces pas ik toe bij de lastige posities van de nummer platen.

 

Tamiya heeft het probleem van scheurende decals kennelijk wel voorzien. Op het decal vel zijn een reserve balk geel en blauw aanwezig. Hier kan je kleine stukjes van afknippen ter reparatie. Omdat de decals heel dun zijn werkt dit ook goed. Voor het plaatsen van de decals bewerk ik de ondergrond dun met Microset. Na het aanbrengen van de decals nabewerken met decolset. Na aanbrengen regelmatig droog föhnen. De decals trekken nu strak op de ondergrond.

 

Op deze manier kan een perfect resultaat bereikt worden. Na het aanbrengen van de decals worden alle delen afgelakt met meerdere lagen blanke lak voor een strak resultaat. De binnenzijde van het bodywerk is mat zwart gemaakt. Het zadeldek zwart gespoten en afgewerkt met zijdeglans lak.

 

De koelslangen op de pseudo tank aangebracht.

 

De stroomlijn is volgens hetzelfde procedé samen gesteld. De onderkant is niet verlijmd maar wordt op het bovendeel geklemd.

 

De NS500 beschikte nog over een conventioneel frame waar de motor in opgehangen werd. Voor de nieuwe NSR heeft Honda een compleet nieuw aluminium frame ontwikkeld waar de motor onder kwam te hangen.

 

Het motorblok is de nieuwe vier cilinder in V opstelling. Tamiya heeft hier wel werk van gemaakt. Veel onderdelen voor een gedetailleerd beeld.

 

De bouwtekening laat zien hoe mooi dit blok is nagebouwd.

 

Het blok is gemonteerd. Nu kan het gespoten en op kleur gebracht worden.

 

De basis is zijdeglans zwart gespoten. Verder de eerste details ingekleurd en decal "Honda" aangebracht.

 

Nu de beurt aan de carburators en de overige details om op kleur te brengen.

 

Het resultaat geeft een prachtig gedetailleerd blok van maar 4 centimeter groot.

 

Dit NSR500 V-4 motorblok staat voor het begin van 17 jaar deelname aan de WK wegrace 500cc tot 2002. Met ingang van 2002 werd nog 2 jaar deelgenomen in de nieuwe klasse MotoGP. In totaal werd in deze periode 12  keer het Wereldkampioenschap behaald.

 

Volgende keer verder.