Honda CB450 K0 - Nitto 1:12

Algemene info vindt u onderaan deze pagina.

 

Mocht u eerst het bouwverslag van deze motor willen zien dan kunt u op de link klikken.

Na het bouwverslag kunt u weer rechtstreeks terug naar deze pagina. Bouwverslag Honda CB450 K0.

Algemene info

De Honda CB 450 K0 werd in 1965 gepresenteerd. De motor maakte direct grote indruk door zijn prestaties voor een 450cc straatmotor en verwierf al snel de bijnaam "Big Black Bomber". De motor werd uitgevoerd met een dubbele bovenliggende nokkenas wat voor die tijd alleen was voorbehouden aan fabrieksracers. De ovale teller unit was kenmerkend voor de K0. De motor was zo'n succes dat hij tot 1974 gebouwd werd. De serie werd afgesloten met de K7. Een originele CB450 K0 is inmiddels een collectors item geworden.

Zelf reed ik in 1971/72 met zijn opvolger de K1 rond. (foto einde serie) Een fiets waar ik veel plezier mee beleefd heb met veel power onder in het blok. De smering van de nokkenassen en de krukas en versnellingsbakassen werd verzorgd via een wet-sumpsysteem, waarbij een plunjerpomp voor de smering zorgde. En uitgerekend die plunjerpomp begaf het bij mijn motor wat een vastloper tot gevolg had. Dat was het einde van mijn K1 periode.

De Honda K0 heb ik al eerder gebouwd van het merk Airfix 1:16. Dat Nitto een 1:12 versie op de markt gezet had was mij toen nog onbekend.